اهداف مقطع آموزش ابتدایی
اهداف مقطع آموزش ابتدایی
برنامه های آموزشی
از جمله مهمترین برنامه های آموزشی مقطع آموزش ابتدایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
علوم قرآنی و تعلیمات دینی انشاء و املاء فارسی
زبان فارسی ( خواندن و درک مطلب )
تعلیمات اجتماعی
علوم هنری ( نقاشی،خطاطی، کاردستی )
علوم طبیعی و بهداشت ، علوم ریاضی
ورزش و تربیت بدنی
دروس مذکور در هفته 24 ساعت ارائه شده و زمان هر کلاس درس 45 دقیقه می باشد
از جمله مهمترین اهداف کیفی مقطع آموزش ابتدایی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
سیاستها ، استراتژی ها و اولویت های مقطع آموزش ابتدایی
اصلاح و تغییر ساختار نظام آموزش ملی مطابق با نیازهای جامعه و توسعه، توجه به قوانین و برقراری همکاریهای گروهی ، تعهد به مشارکت در موضوعات سیاسی اجتماعی ، توجه به موضوع سلامت روانی کودکان، برقراری هماهنگی میان سیاست های فرهنگی سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی،از جمله سیاستهای مقطع دبستان است.
مشکلات اصلی آموزش ابتدایی
عدم کیفیت و انعطاف ناپذیری محتوا و متدهای آموزشی، نادیده انگاشتن خلاقت و نظم و مسئولیت پذیری و انجام فعالیت های گروهی، فقر اقتصادی و عدم تقبل هزینه های بالای آموزشی دانش آموزان توسط والدین و تأثیرات سوء آن بر آموزش فرزندان، عدم تعهد والدین جهت گمارش کودکان رده های سنی 10-6 سال به مدارس ابتدایی به واسطه ضعف قوانین آموزشی کشور ، در نتیجه فقدان هماهنگی میان آموزش و بازارکار، ایجاد وقفه درکیفیت آموزش و روشها و تجهیزات داخلی به واسطه اعمال تغییرات سریع جهانی در زمینه توسعه علمی از جمله مشکلات و موانع اصلی در مقطع دبستان می باشد.